dilluns, 20 de juliol de 2009

El perquè del meu no al Kàrting

Aquest darrer cap de setmana l'he passat a Llinars i moltíssima gent m'ha exposat la seva sorpresa que m'hagi afegit a la Plataforma contra el circuit de karts que es vol construir a la nostra població al límit del seu terme municipal amb Cardedeu. Amics, regidors del govern i de l'oposició, coneguts i familiars em qüestionaven com podia estar en contra d'una instal·lació que incentivarà la nostra economia local i, utilitzant les seves pròpies paraules, "ens projectarà al món".


Crec que la gràcia del sistema democràtic és la discrepància. Tot i que no totes gaudeixen dels mateixos altaveus, en democràcia les idees poden ser expressades lliurement i competir per construir nous consensos. I això és el que voldria fer avui aquí, discrepar i exposar les raons per les que crec que el nostre poble i el nostre país serien millors sense aquest Kàrting.

El Kàrting

Amb tots els qui he tingut el gust de parlar, coincideixo que aquesta instal·lació té aspectes positius: crearia entre 5 i 13 llocs de treball directes a Llinars (segons la versió que un escolti), incentivaria de forma indirecta el comerç i la restauració locals i si la cosa anés bé, deixaria uns diners a les arques municipals en forma de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) cada any. Des del meu punt de vista i les meves prioritats polítiques, però, aquests avantatges no compensen els seus inconvenients.

A part dels arguments d'impacte ambiental i territorial que ja estan més que ben explicats al blog de la Plataforma i al grup del facebook, m'agradaria situar-me en un marc més general: el dels valors i el projecte que tenim pel nostre poble. Com ja sabeu, he estat molts anys monitor del Centre Excursionista on cada dissabte intentem, mitjançant jocs, activitats i excursions, aprendre amb els infants i joves llinarsencs a passar-nos-ho bé sense consumir, a gaudir i respectar la natura, a compartir, a valorar les petites grans coses i els petits grans gestos, a cooperar en projectes col·lectius, etc.

Com és sabut, el Kàrting també va destinat als joves, i encara que sigui sense cap intencionalitat, crec que transmetrà els valors oposats als que acabo de descriure. Vagi per endavant que no tinc res en contra de les persones a qui els agrada practicar els esports de motor, no puc evitar veure en ells, però, un culte a la velocitat, a l'estrés, a la competitivitat i a un model d'oci basat en el consum i l'alienació. I si ja de per sí no m'agrada aquesta instal·lació, encara m'agrada menys que s'hi destinin 6 milions d'euros dels pressupostos de la Generalitat.

La pregunta clau esdevé aleshores: Té sentit destinar 6 milions d'euros de recursos públics per construir una instal·lació que per una banda crea uns quants llocs de treball però, per l'altra, trinxa una part del nostre territori i fomenta aquells valors del paradigma actual de creixement*?

Entenc que en un context de crisi en què hi ha famílies a l'atur i tenim una certa urgència per incentivar l'economia i generar llocs de treball, la resposta a aquesta pregunta no és fàcil. Però crec que si realment ens creiem allò que tan sovint diem, de canviar de model de creixement cap a un altre de més sostenible i amb un consum més responsable, hem de començar a fer-ho ja. Fins ara, sempre que hem tingut la disjuntiva entre benefici econòmic immediat versus una altra opció amb menys benefici però més respectuosa, hem sacrificat la darrera.

Per què una plataforma?

De les moltes decisions que pren el consistori del nostre municipi, n'hi ha moltes que les comparteixo i moltes altres que no. Què fa, doncs, el kàrting tan especial que ens ha fet movilitzar-nos-hi en contra?

La construcció d'aquesta instal·lació és un procés irreversible i una vegada fet no hi haurà marxa enrera. Els terrenys herms o connector biològic (escolliu al vostre gust) on està projectat el circuit desapareixeran sota una capa d'asfalt en els propers 50-100 anys independentment de que el projecte del Kàrting tingui èxit, i el circuit estigui ple cada setmana, o no.

La decissió és prou seriosa perquè els ciutadans de Llinars fem l'aposta convençuts. La creació de la Plataforma ens dóna l'oportunitat als llinarsencs i llinarsenques de fer sentir la nostra veu i dir "no" si no volem aquest model de creixement per al nostre poble. Com ha demòcrata assumiré, acceptaré i respectaré allò que vulgui la majoria, només demano que reflexionem la decisió. I és en aquest sentit que la Plataforma esdevé un instrument de sensibilització i de foment del debat davant la discreció amb què l'equip de govern portava fins ara aquest tema.

Segurament, de la mateixa manera que ja va passar amb la variant, la construcció del circuit continuarà endavant i el nostre poble, Llinars, quedarà eclipsat i serà confós els propers anys per un circuit de Karts. Depèn de tots nosaltres i de la nostra capacitat de treballar plegats que aconseguim que Llinars sigui, a més, conegut i reconegut arreu pel seu patrimoni natural, cultural i humà, i no per aquesta simple pista d'asfalt.

(*) Per mi, el Kàrting és una anècdota en un context molt més gran i transcendent: el canvi de filosofia en la nostra manera de viure i entendre l'economia. Com a societat, la història ens ha fet passar penúries, gana i fred, i això ens havia dut a creure que més sempre era millor. Més riquesa, més luxes, més fred a l'estiu, i més calor a l'hivern, més piscines, més viatges, més menjar, més carn, cases més grans, cotxes més grans i més creixement econòmic. Això és el que ha caracteritzat el nostre imaginari comú les darreres dècades d'abundància i és el que s'anomena el paradigma del creixement. Aquest model però és incompatible amb la finitud dels recursos naturals i energètics del nostre planeta i estem condemnats a canviar-lo si volem una vida digne pels nostres descendents i la resta de persones de la Terra.

12 comentaris:

Deyza ha dit...

La teva entrada m'ha fet recordar el famós "pensa globalment, actua localment".

La veritat és que no tinc suficient informació al respecte per a posicionar-me en favor o en contra, però, al marge de l'impacte ambiental (que per a mi és la conseqüència negativa més evident), imagina't l'impacte que podrien tenir 6 milions d'euros d'ajuts i subvencions a les PIMES locals en termes de llocs de treball, perquè parlem de 6 milions d'euros, que no és poc.

Suposo que el motiu és que el kàrting té més efecte visual i electoral, i "projecta" al poble a nivell internacional, projecció innecessària i contraproduent des del meu punt de vista per a un municipi tan modest.

Ara bé, per altra banda, penso que la plataforma amaga més interessos dels que pot semblar, i personalment no em sembla bé que organitzacions polítiques en formin part com a tals (al marge que els seus militants ho fessin o no). El kàrting s'està convertint en una arma electoral, si, però de doble fil.

Salut

Francesc. ha dit...

No sé res d'aquest tema, però suposo que això del kàrting ha estat una proposta, no sé fins a quin punt necessària, amb els seus inconvenients i avantatges.

Jo em pregunto:
Què passaria si proposéssiu un nou projecte que pugui satisfer les necessitats del poble, generi llocs de treball, faci millorar l'economia de la zona i s'adapti a un model de creixement sostenible, alhora que respecti els valors socials i culturals que defenseu?

Creieu que presentar un nou projecte així podria substituir el pla del kàrting? O és que potser hi ha masses interessos ocults en tot això?

Jo penso que hi ha moltes alternatives més adequades per "projectar el poble a nivell internacional" que fer un kàrting (tot i que ara tinc la ment ennuvolada i no sé donar-te exemples...).
El que està clar és que és una feinada per qui desenvolupi el projecte, pero vist lo que hi ha, el fet de proposar una nova idea és l'única manera que se m'acudeix per frenar el pla kàrting.

Vicent ha dit...

Estic molt d'acord amb el Francesc. El gran error, a tots els nivells, de l'esquerra (i sobretot, del sector eco-pacifista) és la greu incapacitat d'oferir alternatives.

És molt senzill (tothom és capaç de fer-ho) dir no a una proposta, amb els seus inconvenients i avantatges. El que realment té mèrit és proposar una alternativa, i això és el que l'esquerra mai ha sabut fer. Per això perden credibilitat els moviments socialistes arreu d'Europa, perquè les polítiques del "no" són molt boniques i molt idealistes. Però la gent vol poder viure bé, menjar, tenir un lloc de treball, poder vestir-se i tenir un llit on dormir quan cau la nit. I això, avui mateix, l'esquerra és incapaç d'oferir-ho.

Salut,

Vicent


PS. Ara vindran els esquerrans a dir: "Això no és així", "no tens raó", etc., etc.

Penkamuska ha dit...

Benvolguts companys,

Dani, primer et diria que dubto molt que la constructora del circuit sigui local. L'embergadura i la complexitat del projecte (moviments de terres importants i realització dels pertinents talusos) hem fan sospitar que ho farà una gran empresa.

Respecte la politització de la Plataforma, bé, són temes sempre delicats, però també es podria veure com que el fet que en formin part agrupacions polítiques de forma explícita, ho fa tot més transparent. Per mi l'important és que la ciutadania de Llinars prenguem consciència del què ens hi juguem, qui s'apunti després el tanto, m'és, ara com ara, completament indiferent.

Francesc i Vicent, teniu raó, és important dir a coses que sí.

al creixement planificat i equilibrat en el territori.

a un model de poble compacte envoltat de zones agrícoles i forestals.

als polígons industrials, als vivers d'empreses, als centres de recerca. I més encara quan tenen responsabilitat social.

al turisme respectuós en allò que sí que som singulars: el nostre patrimoni natural i cultural.

al transport públic.

als tallers (dels de fusteria als de creadors i artistes).

als centres de formació professional.

als casals de joves, auditoris, equipaments esportius i culturals (integrats al poble).

a les noves tecnologies.

als carrils bici entre municipis propers.

al comerç local i a les empreses locals.

Anònim ha dit...

Ei Arnau!

Només dir-te una cosa, trobo molt bé que suguis de l'stop, tothom pot tenir el seu punt de vista, i el karting, desde el meu punt, no crec que sugui gens dolent, però prefereixo no debatir-ho, perquè ens hi podriem estar molt temps i el resultat seria el mateix que a l'inici.

Però el que et volia dir, no es cap argument a favor ni en contra, ni tans sols cap crítica.

No sé si tu t'has adonat, però la gent que et coneix a Llinars, et valora molt, pel que fas, has fet i ets. Ets una persona que dones bons consells, que ajudes sempre que pots i intentes donar coratge i ets una persona molt treballadora i aplicada i que defensa els seus ideals, I aqui hi ha la base del problema, que molta gent de l'Stop, s'aprofita de tu, veuen que t'impliques molt en les coses i tu ho fas de bon cor, però ells s'en renten les mans i com que ets una persona ben vista et deixen que fagis tu. Perquè gent com la que està amunt, com la Fidela que fan? apart de la reunió i dur la samarreta? tocar els collons sempre que poden a l'ajuntament, sempre quixant-se de qualsevol cosa. Pregunta-li si vols a la Teresa o algu que assisteixi als plens, a qui van donar la culpa d'una mort a les vies del tren, no se si estaves en el ple en que van fer aquesta acusació tan bestia, perquè culpar a en Martí de la mort d'una persona coneguda, es de cabrons.
I aixo es el que es aquesta impresentable, s'aprofita de la gent i l'unic que vol es manar a Llinars. I ara amb l'Stop karting, ella i la secta del MALL s'aprofiten de tu i d'altre gent que s'ho val, com els Pas de Zebra, que van estar enganxant papers de l'Stop i ahir van cantar una cançoneta en contra del Karting '' A message to you, Marti'' Crec que s'estan passant i molt, perquè els de dalt es netegen les mans, emtnre que vosaltres treballeu per ells, us estan manipulan.

Penkamuska ha dit...

Benvolgut company,

Quan vaig començar aquest bloc, volia construir un espai a internet on, a part d'exposar-hi els meus punts de vista de la realitat, hi hagués un intercanvi d'opinions i perspectives del que tots en sortíssim enriquits. El teu comentari, però, ha trencat aquesta dinàmica i ha entrat en el desagradable terreny de la desqualificació personal i la falta de respecte. Sempre que vulguis deixar comentaris i llegir les entrades d'aquest bloc seràs benvingut, però sisplau, mantenint les imprescindibles formes de l'educació i el respecte.

Dit això, tot i no tenir-ne cap obligació, voldria desfer alguns malentesos. Jo em vaig afegir a la plataforma contra el Kàrting pels arguments que exposo en el post, no perquè ningú m'ho demanés. Sempre intento fer el que crec que és més correcte en cada moment, i en aquest punt he cregut que el Kàrting ens allunyava del model de poble i societat en què m'agradaria viure. Per això m'hi he ficat. No obstant això, degut a moltes altres obligacions i projectes, la meva implicació amb la plataforma s'ha limitat a fer les gestions per aconseguir un espai a Llinars on fer la xerrada informativa, i crear un grup al Facebook. De la resta no n'he fet res. I han estat precisament dels qui malparles en el teu comentari, qui més s'han esforçat per preparar argumentaris, al·legacions, etc.

De les teves paraules sembla desprendre's que la Plataforma va contra l'Ajuntament. Jo no l'entenc així. No es tracta de cap eina per erosionar l'Ajuntament, sinó d'un moviment ciutadà que vol fer sentir la seva veu. Discrepar no vol dir anar en contra, sinó plantejar alternatives, mantenint sempre les formes de respecte.

Admeto que desconec les desavinences personals i les històries passades entre els regidors dels partits de govern i els d'oposició, però el que sí que sé (ja que els conec a la majoria), és que tan uns com els altres volen el millor pel nostre poble i ho fan tot el millor que saben. Si no som capaços de veure virtuts entre els que pensen diferent, estarem destinats a estancar-nos.

Bé, ja callo que m'estic allargant massa. Només dir-te que si en algun moment vols que parlem de tot plegat en directe i puguem desfer qualsevol malentès estic a la teva completa disposició (arnauriera@gmail.com).

Salut,

Anònim ha dit...

Arnau, m'ha agradat molt el teu darrer comentari.

Només un sectari pot entendre que no estar d'acord amb les posicions d'un equip de govern "es anar contra l'Ajuntament".

L'Ajuntament el formen tretze regidors de sis formacions polítiques diferents i altre formacions també van obtindre vots malgrat no van sortir elegits.

Anònim: Perquè heu prohibit la Ràdio, la TV i que els Plens es retransmetin públicament en directe, com fan altres viles (Cardedeu, Sant Pere)?

Llinars és plural i les majories absolutes no són eternes.

Anònim ha dit...

Primer de tot, demano disculpes si he faltat el respecte, no era el que volia, ni de bon tros. I he fet servir paraules insultatns, trobava que són les mes clares amb el que volia dir, però en cap moment he volgut faltar el respecte i l'educació en el blog.

Em sembla, Arnau que no ens hem entes amb el que he dit, jo volia dir una cosa, i ha semblat que en digues una altre. ET detallo més bé que volia dir.

Jo sé que estas a la plataforma i que tot el que has fet i faras, es voluntari, però al que em referia jo desde un bon principi, es que tu i la resta ja esmentats, el que feu, és la part vistosa i sembla que ho feu tot vosaltres. Jo no sé que fa la resta de gent, no hi sóc dins, però desde fora és el que sembla.

En part, moltes de les meves paraules, com tu has dit, van referides a que la plataforma està en contra de l'ajuntament. Però no es ven bé això. Tu i la majoria, sou de la Plataforma, per les raons en aquest blog exposades, raons netes, però una altre part, i tirant cap a la gent de dalt, jo crec que per molts arguments que tinguin, van a fer mal a l'Ajuntament, sempre ho intenten i ara amb aquesta Plataforma el que volen es més gent que els ajudi a fer-ho directament o indirectament, i la Plataforma no en fa de mal, el que fara mal serà la gent que segueixi tots els de dalt després. I no parlo de que el govern d'ara serà substituit a les properes eleccions i com es d'ERC va be i despres anira malament, em refereixo que el que volen és derrocar-lo i ser ells els que manin. )Que quedi clar que aqui no defenso cap partit encara que ho sembli, diria el mateix si hi hagues el PP, ICV o CIU manant, aixó va encontra unicament a un grapat de gent).

Menys faltaria que els regidors tant de l'oposció com els que manen no volgessin el millor per Llinars, però una quants de l'oposició, el que fan es criticar-ho tot i a tot buscar-hi pegues i no perquè vulguin el millor, ho fan a mala fe, que es nota molt.

Bé per ultim tornar-te a demnara disculpes Arnau.

Anònim ha dit...

Bon dia. Soc Pau Martínez, president del Circuit de Karting.

Voldria participar per aportar alguna informació que ajudi a aclarir alguns aspectes del circuit.

1. Aportació de la Generalitat
Respecte a que la Generalitat aporta 6 milions de euros tinc que dir que no es correcte.
La Secretaria General de l’Esport va dissenyar un pla per que Catalunya disposes de instal•lacions esportives de primer nivell en tots els esports. De aquesta manera va dotar presupuestariamnet a cada Federació Esportiva Catalana de uns fons per a construir instal•lacions: pistes de atletisme, camps de futbol, etc.
En el cas de La Federació Catalana de Automobilisme aquest import es de 1.800.000 euros i es destinen a construir un circuit per al esport de base: el karting.
La resta, son diners que es tenen que tornar, avalats personalment.
2. Raons per la seva construcció
Les raons per construir un circuit de karting es que en el nostre país no tenim cap circuit que permeti disputar una carrera complint totes les mesures de seguretat pels participants. Aquest any totes les curses del Campionat de Espanya es fan fora de Catalunya a pesar de que al voltant del 50 % dels participant son catalans.
El Karting es la categoria de base del automobilisme. Aquest diumenge passat va debutar a la Formula 1 en Jaume Alguersuari amb 19 anys. Als 15 corria en Karts. En quatre anys ha passat de conduir un kart a un Formula 1. Crec que això demostra la importància de aquesta disciplina per a la formació de un pilot.
El Gran Premi de Formula 1 que es disputa a Montmeló genera a la comarca 175 milions de euros de beneficis indirectes. Aquesta xifra s´ha doblat desde que Fernando Alonso corre a la Formula 1. De ahí la importància de tenir un pilot català a la Formula 1, com el Jaume.
3. Valors
Crec que qualsevol esport que practiques transmet uns valors positius. En el karting, us puc assegurar que els pilots petits, alevins i cadets, quan acaben una cursa, desprès de haver estat lluitant a la pista, jugant entre ells com si no hagis passat res. Això, a vegades no ho veus en altres esports on es difícil que rivals en la competició desprès mantinguin una relació com la que viuen aquest joves esportistes.
També puc dir que si algun pilot d’aquest aspira a ser competitiu, te que desenvolupar valors com la constància (moltes hores de entrenaments), sacrificis (no anar a les discoteques ni sortir per les nits) per que al endemà hi ha cursa o un entrenament, etc.
També el Karting es la modalitat del automobilisme que es assequible per a la majoria de aficionats al motor permeten que a tots els que ens agrada poden gaudir de les sensacions que produeix la seva conducció.
4.- Cardedeu.
Molèsties acústiques. L’ Ajuntament de Cardedeu ens va oferir uns terrenys situats a poc mes de 600 metres dels barris de la Granada i poble Sec (finca de Can Ribas). La ubicació de Llinars esta a 900 metres. Coherència?
Mobilitat. 5 caps de setmana es celebraran curses de rellevància. La assistència prevista es de 2.000 persones. Entenc que amb la col•laboració de la Guardia urbana no generarem masses problemes. Els problemes de mobilitat de Cardedeu no son culpa del Karting.
5. Terreny
Localització: Al costat de la via del tren, un polígon industrial, la autopiste, la variant, l’ave.
Bosc: es manté i es planten més arbres.
Fauna i accesibilitat: el terreny es actualment tancat. No permet el pas de la fauna ni de les persones.

Per ultima aprofito per a donar les gràcies a les persones de la plataforma PRO KARTING LLINARS perquè penso que dir SI es molt mes difícil que dir no.

Anònim ha dit...

Torno a ser l'anonim que esta a favor.
Tinc unes quantes coses a dir Pau o sr. Pau com ho prefereixis.

LA zona, no esta tancada, jo més d'un cop hi he passat i sé que no sóc l'unic diariament i passa gent.
I les raons per a construir-lo, són aquesetes? No hi ha alguna cosa més seria que la simple coqueteria de tenir un circuit catala ja que el 50% de pilots son catalans? Perquè es una rao molt pobre, sóc català i estic a favor de fer pais, i soc membre del grup Pro Karting, però si es per aquesta rao, per la qual es vol fer el Karting, trobo que es una rao de coqueteria pura. També has escrit una rao que sera beneficios economicament, però amb prou feiens ens has donat informació aproximada, unicament ho has esmentat i personalment crec que es la rao important.

Precisament, crec que el punt 2 no l'haurias d'haver escrit i el punt 5 haver-te informat abans d'escriure.

Anonim

herba ha dit...

em temo que si el "president del Karting..." i altre gent es dignen a escriure en aquest i altres blocs de manera tant extensa i mesurant bé les paraules , serà per què hi han molts interessos ocults que no s'han fet publics.
Jo també m'adhereixo a la plataforma STOP Karting.

No, diguem NO, nosaltres no son d'eixe mon.

Anònim ha dit...

Salutacions.
Deixeu que fiqui el meu granet de sorra en el debat. Em presento, em dic Joan, treballo a Llinars des de fa gairebé 2 anys, soc un gran aficionat al món del motor, i del karting (els meus fills el practiquen) i tinc la sort de conèixer personaltment el Pau, promotor i president del circuit. Només us explicaré el que sé, i sé que el Pau, fa ja molts anys em parlava d'un projecte de circuit internacional a Catalunya. Perquè? Doncs és clar, perquè la societat catalana el necessita. (I quan parlo de la societat catalana, no parlo tu, lector, parlo del conjunt del pais). Perquè és necessari un circuit? Doncs per substituir infrastuctures totalment obsoletes, per portar competicions internacionals al nostre territori, per seguir fomentant una cantera de joves pilots a casa nostra,... I tot aixó en un esport amb detractors, però també amb molts més adeptes, no es pot negar l'afició "racing" del nostre territori. El mes sorprenent, és que el Pau em parlava del projecte, com un repte que no tenía cap mena de connotació de negoci, ni política, ni d'interés amagat.... tot el que es podía interpretar de la seva idea era passió, passió per una idea, passió per un esport, passió que busca millorar i donar beneficis esportius. Com qualsevol gran projecte, té indubtablement efectes diguem-ne perjudicials per l'entorn, però tambe aporta millores, beneficis (i no solsament económics) i futur. Entenc la creació d'una plataforma contra el karting, però interpreto un total desconeixement de a que es nega la plataforma. Em sembla un pel egoista el pensament de -jo perquè el vull un karting?- No ets tu, lector, és la societat, i si, al costat de casa teva, però no és pas tant dolent.....